Miten hinnoitella oma työ kevytyrittäjänä?

Oman työn hinnoittelu on asia, jota monet kevytyrittäjät joutuvat pähkäilemään toimintaa aloittaessaan. Hinnoittelu ei olekaan aluksi ihan helppoa, mutta lupaamme että se helpottuu ajan ja kokemuksen myötä! Mitä siis kannattaa ottaa huomioon toimintasi alkutaipaleella?


1. Mikä on oman työsi hinta eli paljonko haluat laskutuksesta jäävän käteen?


Olet saattanut palkkatyössä tottua saamaan tietyn määrän palkkaa omalle tilillesi sekä tietynlaisen sosiaaliturvan, mutta kevytyrittäjänä työskennellessä täytyy ottaa huomioon useita tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa käteesi jäävän palkan määrään. Laskutussumma ei ole sama kuin tilillesi kilahtava summa, vaan saatat joutua varautumaan erilaisiin riskeihin ja kattamaan toiminnastasi saaduilla tuloilla muun muassa: 


-työntekoon vaadittavat materiaalit

-mahdollisen tilavuokran tai matkakulut

-erilaiset vakuutukset kuten tapaturmavakuutuksen tai YEL-vakuutuksen (joka on kevytyrittäjän sosiaaliturvan perusta)

-sairausajan toimeentulon (varsinkin jos sinulla ei ole YEL-vakuutusta)

-loma-ajan toimeentulon


Huomaathan silti että joitain kevytyrittäjänä työskentelyyn liittyviä kuluja on mahdollista saada verottomana palkan ohessa tai ne voidaan vähentää omassa henkilökohtaisessa verotuksessa ja kannattaakin tutustua tähän hinnoittelua tehdessään. Voit lukea lisää erilaisista vähennyksistä täältä.


Muistathan myös että palkastasi vedetään laskutuspalvelun palvelumaksun lisäksi verokorttisi mukainen ennakonpidätys (sekä sairasvakuutuksen osa 1,34%+alv vuonna 2022 jos sinulla on YEL-vakuutus)!


2. Paljonko asiakkaat ovat valmiita maksamaan vastaavanlaisesta palvelusta?


Hinnoittelussa kannattaa ottaa huomioon työhön käytettävä aika ja aikataulu, paljonko potentiaaliset asiakkaat ovat valmiita maksamaan vastaavanlaisesta työstä, paljonko työkokemusta sinulla on, millaisia hinnoitteluperusteita käytät ja paljonko muut alalla toimivat laskuttavat työstään. Muista myös tarkastaa alan työehtosopimuksesta alan vähimmäispalkkataso ja mahdollisesti kysellä hintatasosta muilta kollegoilta.


Älä unohda myöskään että laskutuspalvelun kautta laskuttaessa laskutussummaan lisätään aina myös arvonlisävero! Vaikka et itse olekaan arvonlisäverovelvollinen tai voi nauttia arvonlisäveron vähennyksistä, laskutat kevytyrittäjänä laskutuspalvelun y-tunnuksen kautta jolloin arvonlisäveron lisääminen on pakollista. Sinun palkkasi maksetaan kuitenkin arvonlisäverottomaan laskutussummaan perustuen. 


3. Paljonko kevytyrittäjän paperitöiden ulkoistaminen maksaa?


Muista tarkastaa ja vertailla mitä erilaisten laskutuspalvelujen hintoihin sisältyy ja mistä joudut mahdollisesti ottamaan vastuun itse. Invoiceryn palvelumaksu on 6% laskutussummasta (alv.0%) ja se pidätetään palkanmaksun yhteydessä vain silloin kun käytät todellisuudessa palvelua. Emme siis veloita esimerkiksi kuukausimaksuja, et ole sitoutunut palveluumme silloin kuin toimintaa on vähemmän emmekä peri erilaisia lisämaksuja. Voit laskea paljonko sinulle jää laskutussummasta käteen täältä. 


Jos paperitöiden hoitamisesta maksaminen laskutuspalvelulle tai kirjanpitäjälle tuntuu silti suolaiselta, kannattaa muistaa myös että aika on rahaa: jos sinulla on aikaa ja osaamista paperitöiden hoitamiseen, voit säästää tekemällä suuren osan paperitöistä itse. Jos taas haluat keskittyä omaan alaasi ja tiedät että alan ammattilaiset voivat hoitaa paperityöt sinua nopeammin ja paremmin, voit säästää aikaa, rahaa ja omia hermojasi ulkoistamalla byrokratian muille!


4. Ole selkeä hinnoittelussasi, älä alihinnoittele ja muista tehdä toimeksiantosopimus!


Arvosta omaa ammattitaitoasi ja aikaasi äläkä alihinnoittele työtäsi vain voittaaksesi asiakkaita kilpailevilta kollegoilta. Suunnittele hinnoittelusi mahdollisimman tarkkaan etukäteen ja kommunikoi se selkeästi asiakkaille. Hintoja on aina helpompi laskea kuin perustella jo olemassaoleville asiakkaille hintojen nostoa syystä tai toisesta!


On myös tärkeää olla selkeä omassa hinnoittelussaan ja mieluiten tehdä vapaamuotoinen toimeksiantosopimus asiakkaan kanssa, jotta sovitusta hinnasta olisi mustaa valkoisella mahdollisessa konfliktitilanteessa. Mikäli haluat valmiin toimeksiantosopimuspohjan, voit ottaa yhteyttä Invoiceryn asiakaspalveluun ja käyttää valmista mallia toimeksiantosopimusta tehtäessä!