Ta hand om dig själv som egenanställd!

Egenanställda jobbar ofta väldigt självständigt vilket betyder både frihet och mer ansvar över sitt arbete och eget välmående. En egenanställd som jobbar på distans borde åtminstone ta hänsyn till följande saker i sin arbetsmiljö och planering av arbetsdagar:

1. Dra en tydlig gräns mellan arbetstid och fritid! Planera pauser på förhand och glöm inte ta dem eftersom både kropp och sinne kräver lite motion.

2. Ta hänsyn till säkerhet och placering av dina arbetsverktyg och möbler i arbetsrummet och se till att ljussättningen, temperaturen och luftkvalitet i arbetsrummet är tillräckligt bra.

3. Jobba i en miljö där du får arbetsro. Byt gärna miljön och arbetspositioner regelbundet och se till att hålla ergonomisk position oavsett om du jobbar sittande, stående eller om du reser samtidigt. Du hittar goda tips här (på finska).  

4. Ta hänsyn till eventuella digitala säkerhetsrisker och diskutera dem med din uppdragsgivare. Läs mer här

5. Håll kontakt med eventuella samarbetspartners, uppdragsgivare och kolleger och möt andra människor utanför ditt hem (både under arbetstid och efter arbetstiden).

6. Berätta om dina frågor, behov och önskemål till uppdragsgivaren i god tid.

7.Dela arbetsrum, gör samarbetsprojekt och nätverka med andra egenanställda för att upprätthålla gemenskap med andra i liknande situation.

8. Jobba inte när du är sjuk.