Är FöPL-försäkringen obligatorisk? Viktig information om lättföretagarnas försäkringar och sociala trygghet

En lättföretagare möter redan i tidigt skede frågan om man har en så kallad FöPL-försäkring. Vad är det då för en försäkring och är den obligatorisk? Vad kostar den och hur skaffar man den? En ny lättföretagare har många frågor men man behöver inte vara rädd för denna försäkring utan kan se den som ett stöd i olika livssituationer.


FöPL betyder Företagares pensionsförsäkring och en lättföretagare måste skaffa denna försäkring om verksamheten uppfyller vissa villkor. Det spelar ingen roll att en lättföretagare anses som löntagare inför skattemyndigheter och man behöver inte ens ha ett eget FO-nummer och därmed ett “eget företag” för att anses som företagare inför pensionsmyndigheterna. Lättföretagarens ålder och verksamhetens omfattning är de avgörande faktorerna: om en lättföretagare är 18-69 år gammal, har varit verksam som lättföretagare i över fyra månader och har en uppskattad arbetsinkomst som överstiger 8 261,71 euro om året (2022), måste lättföretagaren skaffa en FöPL-försäkring från ett valfritt pensionsförsäkringsbolag.


FöPL-försäkringen betalas enligt så kallad FöPL-arbetsinkomst, som borde motsvara det ekonomiska värdet av lättföretagarens arbetsinsats och en sådan lön som man skulle betala för samma arbetsinsats till en annan person med samma yrkeskompetens. FöPL-försäkringen kan skaffas från ett valfritt pensionsförsäkringsbolag som Varma, Elo, Veritas eller Ilmarinen och priset är det samma hos alla pensionsförsäkringbolag. Lättföretagaren måste även informera faktureringstjänsten när man skaffar en FöPL-försäkring så att faktureringstjänsten är medveten om att man ska dra av sjukförsäkringens del (1,34% för år 2022) från lönen i samband med löneutbetalning. 


Det är bra att komma ihåg att FöPL-försäkringen bör införskaffas inom sex månader efter att man har startat sin verksamhet (om ovanstående villkor uppfylls). Pensionsskyddscentralen följer lättföretagarnas pensionsförsäkringar och kan i värsta fall skaffa försäkringen åt lättföretagaren, på dennes bekostnad, om lättföretagaren inte uppfyller sina plikter trots påminnelser.


FöPL-försäkringen bör dock inte ses som ett hot utan som ett stöd i olika livssituationer. I och med att lättföretagare inte anses vara löntagare utan företagare inför pensionsmyndigheterna, drar inte faktureringstjänster av de vanliga ArPL-avdragen (=Arbetspensionsförsäkring för arbetstagare) från lönen utan det är just FöPL-försäkringen som är grunden för lättföretagarnas sociala skydd. FöPL-försäkringen påverkar alltså inte endast invalidpension, ålderspension eller familjepension utan också beloppen för sjukdagpenning, föräldraförmåner och arbetslöshetsförmåner. Så även om pensionsfrågor inte skulle kännas så aktuella för dig, kan FöPL-försäkringen vara viktig om din livssituation ändras imorgon!


Vad gäller andra försäkringar tar Invoicerys lättföretagare del av Invoicerys ansvarsförsäkring om man har gjort föranmälan av sitt uppdrag och Invoicery har godkänt den innan uppdraget påbörjas. Om det behövs andra försäkringar såsom olycksfallsförsäkring för uppdraget måste lättföretagaren eller uppdragsgivaren skaffa dem själv. Samma gäller ett så kallat A1-intyg som behövs för att jobba utomlands; lättföretagaren måste själv kontakta Pensionsskyddscentralen för att få ett intyg som visar vilket lands sociala trygghet man hör till under arbete utomlands.